fredag 4 februari 2011

HJÄLP

Har precis varit ute på världens värsta promenad Någonsin !!

Gordon har betett sej så fruktansvärt illa och har inte lyssnat ALLS ! Vi gick upp till Stenhagen och skogsrundan där bakom. Försökte träna lite kontakt på vägen upp, det gick inte alls.. Men jag tänkte nej jag ska jäklar i inte fortsätta gå förrän han tittat upp på mej iaf. Sagt och gjort. Så fortsatte vi gå.
Släppte honom lös i skogen så han fick springa av sej lite, han blev heelgalen och sprang som en toking och hoppade rakt in i mej i 200 blås..Tappade luften och blev måååttligt arg på honom ! Han fick en rejäl utskällning för det där och jag kopplade honom. Gick en liten bit, satte honom bredvid mej och släppte honom lös en stund till. Tränade då lite inkallningar, ropade in, kontakt = hopp och lek. Körde så ett par gånger innan jag ropade in honom igen och kopplade honom.

På vägen hem var det samma visa, öronpropparna i, dra, slita, hoppa, gå framför mej så jag håller på att stå på näsan flera gånger.. Kände att måttet var gaanska rågat och tårarna var påväg.
Såna här dagar känns alls hopplöst !!
Men vi har haft samma problem ända från början, att det inte går att få kontakt med honom i vissa situationer och på vissa ställen. Instruktören på bruks har sagt att vi har bra kontakt med honom osv, men nu när vi ska Gå och ha kontakt, det går inte. Jag stod fleeera gånger under denna promenaden och försökte få kontakt när han satt bredvid mej. Jag lockar, pockar, visar godiset och är huuur rolig som helst.. = inget resultat.

När han väl slänger en blick så berömmer jag jääättemycket, men den blicken försvinner lika snabbt igen.. Han kollar på ALLT annat än mej och är i en heelt annan värld.
What to do ?? 


Ah, inte nog med denna hemska promenad.. Påväg hem gick vi genom tunneln hem, skulle gå över övergångstället, trycker på knappen, det blir grönt och vi börjar gå.
Så kommer det en, ursäkta, gubbjävel i bil och bara plöjer över vägen och håller på att köra på oss.. AH. Bilen efter hade med tänkt att bara köra, men nehe då jag hade också grönt och ska ju gå först i den situationen. Så den andra bilen fick ju nästan tvärnita för oss. Nåt som gör mej fruktansvärt arg är folk som inte kör bil vettigt !! Här i Karlshamn finns det så många idioter i bil så man undrar om de har fått sitt körkort i ett cornflakespaket eller nåt sånt !

Jaja, nu ska jag sitta fem minuter sen ska vi köra och hämta Per. Känner att mina smalben har tagit stryk av allt drag i kopplet idag.. Hm, jaja, nog med klagosången !
Hoppas ni har bättre hunddag än jag idag ! :)

2 kommentarer:

  1. Usch sådana promenader är INTE roliga :S
    Vet precis hurdant det känns!

    Men jag tror det kommer lite av sig själv det där med kontakten, bara man fortsätter att jobba på det =)

    SvaraRadera
  2. Jag skulle sluta locka och pocka när du kör kontaktträning. För då är det ju plötsligt du som söker kontakt med hunden istället för han som söker kontakt med dig.

    Backa några steg och kör övningarna överallt. När han får maten , vid dörren, på promenader, vid övergångsställen, etc. Belöna bara när han söker kontakt själv. Locka inte.

    Jag hade samma problem med min hund. Han tyckte inte det var intressant att titta på mig. Sen började jag dra ner på maten hemma drastiskt, och resten fick han som belöning av mig varje gång han sökte kontakt på promenaderna (och får fortfarande, har inte hållt på så länge). Då lärde han sig fort ;-) Dessutom så slänger jag iväg en matkula ibland så han får jaga dom, eller nosa efter dom när han inte sett var den hamnat. Då blev det mycket roligare att söka kontakt också.

    Lycka till!

    SvaraRadera