lördag 13 november 2010

DUKTIG GORDON

Ja idag har Gordon varit hemma själv läääänge, det är det längsta han har fått varit själv. Fick tyvärr bli så idag eftersom både jag och Per jobbade. Jag började kl 11 och jobbade till 15, så det blev 4 timmar. Det klarade han galant. Dock stod byrålådorna öppna som vanligt när vi kommer hem...förstår fortfarande inte hur han kommer i dom. Aja.

Vi skjutsade iaf Per till jobbet imorse, och sen tog vi en runda ute i Sternö så G fick leka av sej ordentligt innan han skulle va själv. Blev även en liten promenix i hamnen sen efter jag parkerat bilen på jobbet. Det stod en jäääättestor kustbevakningsbåt i hamnen, så jag blev lite nyfiken och var tvungen att gå dit. Verkligen skitstor båt. Skulle tagit kort..hmm.

På hemvägen gick vi förbi jobbet, och G for upp för trappen dit. Men nää, ingen skobutik för Gordon idag.
Per och G har kommit till mej på jobbet precis vid stängning. Så Gordon har fått va lös där när jag låst, medan jag gjort dagsavslut och så. Det tycker han är superkul, speciellt en liten leksaksnalle, typ, Furbie ? heter dom nog. Den har han hittat i "barnhörnan", och den springer han runt med så vi inte får tag i han knappt. Haha, knas.

Har förresten börjat träna in "skall" nu, går riktigt bra faktiskt. Försöker hinna med att träna på förmiddagarna innan jobbet. Finns en liten skogsslinga bara en bit härifrån vi brukar gå. Har han mest lös då för det brukar inte vara så mycket folk där. Men nu de senaste gångerna har jag mött flera hundar. Lite prövningar, men Gordon kommer när jag ropar så snällt ! Duktigt !! Försöker alltid träna det när jag har han lös, att han får springa iväg, sen kallar jag in han, massa beröm o godis när han kommer, sitta ner, och när han tittar på mej så är det hopp och lek igen. Han är riktigt duktig på det faktiskt :) vill inte göra samma misstag som med min förra hund. Henne vågade jag aldrig ha lös, för hon sprang verkligen iväg till allt hon såg. Så massa massa träning med lös vovve.

En sak vi börjat med också är klickern. Det var vår instruktör som tipsade om det. Eftersom Gordon är så himla "snabb" så måste han ha beröm verkligen direkt när han gör rätt. Så vi har börjat klicka in honom lite, fantastiskt fort går det. Tog en liten stund för honom först att fatta att han inte fick godisen förrän han satt snällt, och sen ögonkontakt, klick, godis !

Nej minsann, nu blir det bingen för oss, Gordon ligger och sover bredvid mej redan. Han ville knappt gå ut och kissa, fick dra han ur soffan, sen sprang han till sängen istället för till dörren.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar