torsdag 20 januari 2011

TORSÖ

Idag slutade som sagt Per tidigt. Så det blev en tur till Listerlandet och Torsö i det fina vädret !
Gordon blev lika lycklig som vanligt när han fick springa lös och härja. Blev även lite utställningsträning idag.
Och på bilderna vi tagit idag ser jag själv att han ser så tunn ut :( vi håller på att avmaska han nu, sista dagen imorgon. Och vi har ökat på maten till ca 900 g färskfoder, alltså äter han en portion för en hund på ca 40 kg. Gordon kan väl väga, hmm, 30 nu kanske ? Har inte vägt han sen sist vi var hos veterinären.

Utöver detta äter han av våra rester som vi anser lämpligt för honom att äta. Men det är ju inte samma näring i det som hundfodret, så det är inget som ersätter utan vi ger honom detta också. Hoppas verkligen avmaskningen hjälper. Vi kan ju inte ge han hur mycket mat som helst ? Eller ? Hjälp.. :)







Synd att det blir så dålig kvalité på bilderna här, menmen.. :)

7 kommentarer:

  1. Hej trevlig blogg. Såg bilderna som du lagt ut, och din hund ser jätte tunn ut. Hur gammal är han?
    Det skulle nog inte skada om du hade gett han mer än 900 gram färskfoder.
    Jag hade ökat ganska mycket om min hund hade varit i den formen.
    900 gram är inte mycket för en växande dobermann Hane.
    Hoppas att du inte tar illa upp.
    Vilket färskfoder ger du?

    SvaraRadera
  2. Svar till den anonyme, han är 8 månader, han har alltid varit liten, minst bland syskonen, mycket känslig mage, vi har Nordic färskfoder, och enligt anvisningar så är 900g väldigt mycket mat kontra hans nuvarande vikt.

    SvaraRadera
  3. Hej Emelie! Va roligt att du tittade in i min blogg! Det va inte alls kul med mitt släp :P Jag tycker Gordon ser jättefin ut, jag har ju haft problem med min lille hunds vikt. Trodde jag iaf, han åt inte som han skulle och var jättetunn. Men när jag kom till veterinären så sa hon att det är bättre att hundar är slanka än att dom är lite överviktiga! Allt är bra med mig, hoppas allt är bra med dig också :)

    SvaraRadera
  4. Hej, äger själv en dobermann tik som är 15 mån och väger 36,5kg idag. När min hund var 7mån vägde den 31kg och vissa tyckte att hon borde ha ngt kilo till för att uppfylla sin exteriör.
    När jag ser Gordon tycker jag att han ser för mager ut. Hört att vissa har haft problem med färskfoder som varit dåligt som hunden fick taskig mage av. Tycker att du bör kontakta din uppfödare för råd el veterinär som kan sätta upp ett dietschema. Vet att sådana djurdietister finns på Helsingborgs djursjukhus.

    SvaraRadera
  5. Nu är det faktiskt som så att vi inte svälter honom, han får mycket mat, grisöron, märgben och annat nästan dagligen,Han hade känslig mage redan innan vi hämtade hem honom, så har ni inget vettigt att skriva behöver ni inte skriva något alls, och för den delen så är anonyma kommentarer bland det värsta jag vet. / Per

    SvaraRadera
  6. Synd att du tar kommentarerna så negativt.
    Du fick ju bara råd( som ett svar på Hjälp)
    som ni skrev. När jag har läst dom anonyma komentarerna så är det ingen som skriver att
    ni svälter er hund.
    och sen om man har en blogg så får man vara öppen för att få kommentarer eller?
    Och jag håller med dom anonyma kommentarerna
    han ser tunn ut och i den växande perioden är det viktigt att dom växer som dom ska.

    SvaraRadera
  7. Vadå för råd? att någon poängterar att han är mager? det är ingen nyhet för oss, Han har som sagt ALLTID varit liten, han slutade äta torrfodret som han var van vid, provade blanda ut det med buljong men han visade inget intresse för maten, han var lös i magen nästan dagligen, tills vi började med färskfodret, han tycker det är hur gott som helst, bajset är fint, han är pigg och glad,pälsen är fin. nästa steg får ju säkert bli en rejäl undersökning av hans mag/tarm för att se om det kan vara något fel där. Både veterinären (i vår stad) och vår Kursledare på Bruks har sagt att det inte är någon fara, bättre att dom växer sakta, men det kan mycket väl vara kompetenssvagheter, jag vet inte. / Per

    SvaraRadera